Възможности

КАКВО НАИСТИНА МОЖЕ ЧЕТИРИНОГИЯТ ПРИДРУЖИТЕЛ


Университетският преподавател от Париж Бернар Браше, сам невиждащ и притежател на куче водач пише, че едно умно и добре обучено куче може да изучи около 50 маршрута, които стават обичайни за него. Задачата на слепия човек, според Браше, при тези рутинни маршрути е само да внимава кучето да не сгреши или да прояви разсеяност. В нова пътна обстановка обратно - ръководна роля има придружаваният невиждащ човек. Той трябва предварително да я познава, например от план (тактилен или вербален) и да насочва кучето. На тротоара кучето избягва всички пречки. Ако срещне непреодолима трудност, то спира. В такъв случай стопанинът му нарежда да търси изход и то обикновено го намира, както би го намерил обикновен пешеходец.
По-отговорна става ролята на зрително затруднения човек при пресечки. Кучето спира на края на тротоара, защото не различава цветовете на светофара и не може да прецени скоростта на превозните средства. Кучето не тръгва, когато минава кола. Стопанинът трябва да избере момента за пресичане. Може да се каже, че движението с куче е 100% сигурно по тротоара и 50% при пресичане. Според Браше и в последния случай сигурността е много по-голяма с куче , отколкото с бял бастун. Както пише същият френски автор, неведнъж му се е случвало кучето му да спре пред завиваща кола, която самият той не е чул поради малката й скорост.
Кучето се ориентират много добре в обществени места, с които е свикнало. То лесно намира познатите магазини, без грешка води стопанина си във вътрешността на сградите, където е неговото работно място. Кучето на Бернар Браше например отлично познавало 4 или 5 зали, разпръснати в различни университетски сгради, в които той изнасял лекции. Смята се, че в това отношение независимостта на инвалида по зрение е пълна. Животното трябва да бъде съвършено спокойно, докато стопанинът му работи. Обикновено то лежи близо до него, символично завързано за крака на стола. Кучето на Браше например, понасяло леко четири часа неподвижност.
Повечето автори твърдят, че добре обученото куче водач възвръща 80% от активността на слепия човек. Могат ли кучетата водачи да съчетават функциите на обучени пазачи?
Според Гунтер Болдхаус това не е възможно, защото на кучето водач трябва да се гледа като на протезата за око или инвалидната количка, сиреч, като на "средство". А нито протезата, нито количката гарантират безопасността на инвалида - те са помощни средство. От друга страна, ако кучето водач бива възпитавано за изпълнение на "защитни функции", може да се очаква то да сгреши при тълкуването на поведението а хората на улицата и да прояви агресивна реакция в случай, когато това не е необходимо. Не може да се обучава куче водач едновременно и за пазач, защото това са две взаимно изключващи се по степента на агресия дресури.





{START_COUNTER}